De meeste mensen willen graag zo snel mogelijk en zo makkelijk mogelijk iets regelen. Iedereen kent de opmerking wel “met 1 druk op de knop iets willen regelen”. Ingewikkelde zoektochten in een e-commerce oplossing, te veel door moeten klikken of te veel toeters en bellen vindt niemand leuk, tenzij het een computerspelletje is… Te veel afleiding zorgt voor minder verkopen.
Hoe kan je het klanten zo makkelijk mogelijk maken?
Hoe makkelijker het product te bestellen is en met zo min mogelijk kliks, zorgt voor een betere gebruikerservaring. De volgende 5 doelstellingen helpen je de juiste acties te ondernemen om de eCommerce ervaring te bereiken en het gebruikersgemak te verbeteren.
- Snelheid
- Het is belangrijk dat de shop snel laad, er zijn verschillende online tools om de snelheid van de shop te meten en te zien welke zaken vertraging opleveren. Zoals bijvoorbeeld Google Speedtest. In sommige webshop software is het toevoegen van apps om de snelheid te verbeteren mogelijk, zoals voor Shopify : Pagespeed Booster.
- Verkeerd gecomprimeerde afbeeldingen kunnen een boosdoener zijn dat een pagina langzaam laad, er zijn veel tools beschikbaar waarmee je online afbeeldingen kan verkleinen
- Ook het snel kunnen vinden van producten is van belang, daarbij is het van belang dat je goed nadenkt over het navigatie menu, filteren, sorteren en natuurlijk een autocomplete zoekbalk mag niet ontbreken.
- Gemak
- Het gemak waarmee klanten tot een aankoop komen, bijvoorbeeld via een onestep checkout zorgen voor het eenvoudig kunnen bestellen van producten. Ook hier is speciale software voor beschikbaar, zoals Plug & pay.
- Soms worden klanten afgeleid bij de aankoop en verlaten ze de winkelmand. Er zijn veel soorten software beschikbaar die een mail kunnen sturen als een klant het winkelmandje verlaat. Zo kun je een shop integreren met een e-mail marketing programma, zoals MailChimp. Sommige webshop hebben een geïntegreerde functie, zoals Shopify en heb je een maatwerk shop met een SQL database, kun je ook denken aan mails versturen via Microsoft Power Automate.
- Verwijder ook zoveel mogelijk obstakels, een hele grote banner is wel mooi bovenaan de producten pagina, maar kan ook zorgen dat de producten te veel uit beeld raken en klanten te ver moeten scrollen. Niet iedereen heeft een 27 inch beeldscherm, test de webshop daarom ook goed door op een mobiel, tablet en kleinere beeldschermen en in verschillende browsers.
- Consistentie
- Zorg ervoor dat de juiste informatie getoond wordt, dat producten informatie zoals afmetingen en kleuren kloppen. Een interface of integratie met een ERP of een PIM systeem kan daarbij helpen.
- Ook de beleving om het bestellen heen is van belang, zoals het afhandelen van retouren en het leveren van de bestelling.
- Relevantie/ Transparantie
- Gebruik klantfeedback en speel in op hun behoeften en wensen
- Via tools zoals HotJar kun je zien hoe gebruikers door de shop navigeren via heatmaps en op die manier verbeteringen aanbrengen.
- Persoonlijk tintje
- Personaliseer de webshop door bijvoorbeeld op basis van eerdere aankopen, relevante producten te tonen.
- Bij B2B gebruikers, kun je denken aan klant specifieke prijzen, assortimenten en klant specifieke berichten die je in de webshop kunt plaatsen. Zoals in Sana Commerce mogelijk is.
- Personaliseer e-mail berichten door de naam van uw klant te gebruiken.
Meer tips & trics lezen hoe je een e-commerce oplossing kunt optimaliseren? Kijk dan ook is op de 1×1 pixel video pagina
Hulp of advies nodig bij het behalen van de eCommerce doelen?
Neem is contact op met een eCommerce Consultant die u graag op weg helpt!