1 april?…Google Universal Analytics wordt beëindigd!

Nee, het is geen grapje…Google Universal Analytics wordt beëindigd!

Vanaf 1 juli 2023 verwerken Universal Analytics-property’s geen nieuwe hits meer. Als u nog steeds gebruikmaakt van Universal Analytics, raadt Google u aan om uw property over te zetten naar G4.

Google Analytics 4 is de vernieuwde meetoplossing die Universal Analytics zal vervangen.

Wat gebeurt er precies?

  • Tot 1 juli 2023 kunt u uw Universal Analytics-property’s blijven gebruiken en er nieuwe gegevens in blijven verzamelen.
  • Na 1 juli 2023 heeft u nog minimaal 6 maanden toegang tot de eerder verwerkte gegevens in uw Universal Analytics-property. We weten dat uw gegevens belangrijk voor u zijn en raden ten zeerste aan uw historische rapporten in deze periode te exporteren.
  • In de komende maanden laat Google u weten vanaf welke datum bestaande Universal Analytics-property’s niet meer beschikbaar zijn. Na deze datum kunt u geen Universal Analytics-rapporten meer bekijken in de Analytics-interface en heeft u ook geen toegang meer tot uw Universal Analytics-gegevens via de API.

Waarom overzetten?

Als je een Google Analytics account hebt en je zet deze nu over, dan heeft de nieuwe G4 versie ook de data uit de oude Universal property. Via het beheer in Google is de nieuwe versie eenvoudig in te stellen . Na ongeveer 30 minuten is de data uit het oude Universal account ook zichtbaar in G4. Mocht je niet weten of je een oude of een nieuwe versie gebruikt in je webshop, dan kun je dit zien aan het Google Aanalytics ID. Het oude ID begint met UA en daarna volgt een nummer. Vergeet niet je webshop aan te passen met het nieuwe ID of als je Tagmanager gebruikt het ID aan Tagmanger te koppelen.

 

Waarom Google Analytics nodig?

Het is een gratis tool waarmee je eenvoudig statistieken van je webshop deelt met anderen.Met Google Analytics heb je inzicht in het aantal bezoekers op je webshop, welke pagina’s veel bezocht worden en in welke regio’s. Het is een perfecte tool om je eCommerce oplossing te analyseren en daar waar nodig te optimaliseren. Meer weten over Google Analytics 4? Lees het blog over Google Analytics 4