Google Analytics 4 al ingericht?

Een paar voordelen op het gebied van eCommerce op een rij… doe er je voordeel mee!

  • Universal en Analytics 4 zijn naast elkaar te gebruiken, via Google Tagmanager zijn er twee verschillende tags in te richten. Bevalt het G4 niet, dan kun je terugvallen op Universal. De Universal view blijft gewoon actief. Ik bekijk ze op dit moment naast elkaar om te vergelijken. Sommigen zijn nog sceptisch over het upgraden naar G4, wat volstrekt overbodig is als je ze naast elkaar kan draaien.
  • G4 heeft een apart eCommerce overzicht, met alle inkomsten via de shop inzichtelijk. 
  • Je ziet welke artikelen het beste verkopen, in Universal kon je alleen uit pagina’s (url’s) opmaken welke het beste bezocht waren. 
  • Inzicht in aparte app en webshop verkopen. 
  • In G4 kan je zelf zo genoemde events toevoegen die gebruikt kunnen worden in metingen, zoals het toevoegen van een product aan het winkelmandje of het doorklikken naar specificaties.
  • Het instellen van een property zoals bijv. “user ingelogd” is eenvoudig en dit geeft je wat specifieker inzicht. 
  • De oude features zoals Funnels zijn ook gewoon beschikbaar, zoals de trechter van product opzoeken naar in winkelmandje plaatsen en bestellen. Wat nieuw is, is dat je hier verschillende analyses van kan maken en delen met anderen zonder dat ze een Google account hebben. De manier van presenteren kan eenvoudig aangepast worden. 
  • Pagina’s en dus ook product pagina’s hebben de naam zoals in de website of webshop genoemd. In Universal worden de URL’s getoond, heb je dit niet netjes op orde in je shop of laat de techniek te wensen over dan word je er in Universal niet wijzer van. 
  • Real-time informatie van de afgelopen 30 minuten, in Universal is dat nog echt op het moment zelf. En je kan het navigeren op de site van een real-time user volgen. 
  • Je kunt eenvoudig vergelijken maken in een rapport door dimensies toe te voegen die je weer zelf samen kunt stellen. Op die manier kan je wat beter inzoomen op bijv. Per land, mobiel of desktopgebruikers. 
  • Een nadeel vind ik wel dat er geen views en filters meer zijn. De filters worden wel overgenomen als je Universal omzet naar G4, maar daarna kan je ze niet aanpassen.  De views zijn vervangen door rapporten en je kan in het dashboard zelf meer/ makkelijker aanpassen.

    Mijn conclusie: Ik ben enthousiast over de extra eCommerce functionaliteiten!
GoogleAnalytics

Hulp nodig bij de inrichting van Google Analytics door een ervaren eCommerce consultant?

Boek een online afspraak om vrijblijvend kennis te maken.

»