Interface, geïntegreerde of standalone webshop?

Je hoort wel eens term als een geïntegreerde webshop of een interface en zelfs standalone. Maar wat beteken dat nu eigenlijk?

Een standalone webshop is een webshop die niet gekoppeld is aan andere systemen, het draait volledig op zichzelf. Je voegt hier de producten en product verrijkingen toe, prijzen en orders worden geplaatst. Hoe je deze order financieel en logistiek verwerkt doe je handmatig door als het mee zit een export naar Excel, zodat je het in kunt lezen in je ERP / Boekhoud systeem en anders type je het zelf over.  

Een Interface / API webshop is feitelijk gezien een standalone webshop die gekoppeld is door middel van één of meerdere interfaces met andere systemen, zoals een ERP, Boekhoudsysteem, productinformatie management (PIM) systeem etc. Een interface is een koppeling tussen systemen, waarbij er gegevens overgestuurd worden van het ene systeem naar het andere. Het ene systeem vraagt data op uit het andere en de platte data wordt in een bericht terug gestuurd en opgepakt door het systeem wat de data nodig heeft. Door bijvoorbeeld producten via een interface in te laden kun je die in het ene systeem bijhouden en toch gebruiken in de webshop.  

Geïntegreerde webshop is een webshop die gebruik maakt van code in een systeem, die bijv. een prijsberekening in het ERP systeem uitvoert. Dit is feitelijk gezien anders als een interface. Een interface vraagt platte data op “de prijs voor product x” een geïntegreerde webshop roept code aan in het ERP systeem die de prijs (bijv. Incl. Korting, klant specifieke prijs etc) in het ERP systeem gaat berekenen en dan een prijs teruggeeft.  Deze maakt dus gebruik van de business logica in het systeem. Deze optie is het minst foutgevoelig, omdat ieder systeem werkt vanuit zijn eigen kracht en er geen dubbele code nodig is om bijv. een prijsberekening uit te voeren. Zijn er 2 systemen die een complexe prijsberekening doen met staffels en kortingen bestaat het risico dat er afrondingsverschillen zijn. Bij lage aantallen is dit vaak niet eens zichtbaar, maar bij grote aantallen die besteld worden kan dit een probleem worden.

Wanneer heb je nu een standalone, interface of een geïntegreerde webshop nodig?

Als je een webshop start en je hebt een klein assortiment van een paar 100 producten, nog niet zoveel klanten en nog weinig orders, dan is een standalone webshop prima om mee te starten. Een voorbeeld van een standalone webshop is Woocommerce, heel eenvoudig en snel als plugin aan je Wordpress site toe te voegen.  

Heeft je bedrijf een groot assortiment of (verwacht je) veel orders, dan is een interface webshop een betere oplossing. Bij de selectie is het van belang om te bekijken welke andere systemen je hebt waar je mee wilt koppelen, zodat je zo min mogelijk data met de hand of via Excel hoeft over te zetten. Handmatig overzetten van data is foutgevoelig en kost bakken met tijd.   
Let dan ook goed op welke webshop software welke standaard koppelingen heeft, zodat maatwerk koppelingen voorkomen worden. Maatwerk is duur, kost tijd en geld voordat het ontwikkeld is. Je zou kunnen zeggen dat een interface webshop een goede oplossing is voor B2C en B2X shops. Een voorbeeld van een interface webshop is Magento of Shopify. 

Heb je bijv. een complexe prijsstructuur of complexe voorraad registratie, dan is een interface webshop eigenlijk al geen optie meer. Waarom niet? Als 2 systemen afzonderlijk van elkaar een prijs berekening gaan doen, komen er altijd verschillen (bijv. Afrondingsverschillen, BTW verschillen etc). Achteraf rechttrekken is een lastig klusje, kost tijd, geld en frustratie. En nog maar afgezien van het feit dat 2x een berekening laten programmeren ook veel tijd en geld kost.  
Het is beter om het systeem waar de berekening in thuis hoort, door de webshop dezelfde code aan te roepen als bijv. Het ERP systeem. Een geïntegreerde webshop heeft ook nadelen, als een webshop piekt met veel bezoekers. Denk aan BlackFriday, dan kan performance een probleem worden. De site wordt traag, ERP systeem klapt eruit etc… Wat sommige geïntegreerde webshops doen om dit te voorkomen is het cachen (opslaan) van prijzen en voorraden die ze eerst vooraf berekenen. Een geïntegreerde webshop is vooral krachtig voor een B2B of B2X shop. Een voorbeeld van een geïntegreerde shop is Sana Commerce of DynamicWeb. 

Een tip: Ga je starten met een (nieuwe) webshop of koppeling, zorg dan voor een goed plan vooraf. Doe onderzoek naar de mogelijkheden en ga voor de beste oplossing! 

Hieronder in een overzicht waar de kracht van welke oplossing zit 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.