Opnieuw veranderde regelgeving voor online verkopen!

Let op! Vanaf 28 mei 2022 komen er nieuwe regels die invloed hebben op het online verkopen van producten. Doordat de Europese richtlijnen per 28 mei worden veranderd voor online verkopen, kan dit mogelijk invloed hebben op je webshop. De veranderingen zijn vooral bedoeld om consumenten te beschermen, bedrijven die B2B online verkopen zullen minder snel met deze regels te maken hebben.

Ben je verplicht aan deze regels te voldoen?

Ja! De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zullen de regels dan gaan handhaven. Deze instanties kunnen boetes opleggen of een termijn geven waarin zij het probleem moeten oplossen. Boetes kunnen fors zijn en wel oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximumbedrag van 2 miljoen euro. Wanneer men meerdere malen de regels negeert, kan een boete oplopen tot 10% van de jaaromzet.

Wat gaat er veranderen?

Kortingen: Een korting die je toont moet gebaseerd zijn op de laagste prijs die je minimaal 30 dagen gebruikte voor dat het artikel afgeprijsd werd. Zo voorkom je een “nep” korting, die gegeven wordt op een hogere prijs en dus uiteindelijk geen korting is. Dit gebeurde regelmatig bij drukte tijdens Sinterklaas en kerst weken. Je mag wel de advies prijs of een prijs van een concurrent laten zien en wat jouw korting daarop is.

Webshop reviews: Je bent op de webshop verplicht om te melden hoe je controleert dat de review van klanten “echt” zijn van klanten die de producten hebben gekocht en gebruikt. Ook wordt het verplicht te melden of je altijd alle reviews post, zowel de positieve als de negatieve reviews. En je moet melden of je reviewers betaalt. Een kortingscode verstrekken als iemand een review geeft, kan als betaling gezien worden. Dit moet je straks dus ook melden.

Gepersonaliseerd aanbod: Dat mag nog wel, maar je bent verplicht om klanten te informeren hoe het aanbod is vastgesteld. Je herkent dit vast wel, een voorbeeld van een gepersonaliseerd aanbod is op basis van recente zoekopdrachten. Je hebt een product gekocht en daarna zie je alleen nog maar advertenties van vergelijkbare producten. Dat mag dus niet meer, tenzij je vermeld dat je de advertentie laat zien vanwege vastgelegde zoekhistorie.

Online marketplaces: Biedt je producten aan via een online marktplaats zoals Bol.com, eBay etc dan zijn deze partijen verplicht om een consument te melden wie de leverancier is en welke voorwaarden van toepassing zijn. De marketplaces zijn verplicht om dit duidelijk zichtbaar te maken, voor aanschaf van het product. Daarnaast hebben ze de plicht om informatie in te winnen over de algemene voorwaarden van de leverancier.

Gratis online diensten: Gratis digitale diensten zoals social media kanalen krijgen vanaf 28 mei een wat strengere regelgeving. Als consumenten hun persoonlijke gegevens verstrekken, zijn deze diensten verplicht informatie te verstrekken hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Ook voor een “gratis”  periode heeft de consument het recht om binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden op te zeggen. De aanbieder is verplicht om de gegevens te verwijderen.

Vergelijkingssites: Als bedrijven betalen om een hogere plaats in de zoekresultaten te krijgen, dan moet dit duidelijk vermeld worden op de pagina zelf en niet ergens in voorwaarden oid verstopt. Als de uitkomst beïnvloed wordt door andere factoren, bijvoorbeeld o.b.v. een woonplaats ben je ook verplicht dit te melden.