Webwinkelsoftware selectie…hoe pak je het aan?

In de eCommerce wereld groeit het aanbod van software pakketten enorm, om er een paar te noemen die de revue regelmatig passeren: Shopify, Magento, Lightspeed, Sana Commerce, Cloudsuite, Prestashop, Shopware en Woocommerce zijn de meest bekende die door verschillende implementatie partijen aangeboden worden. En dan nog maar te zwijgen over de enorme keuze die er is (of soms juist niet) om te koppelen met een ERP, PIM of POS systeem. Hoe weet je of je nu het juiste pakket kiest?

In deze blog een aantal tips die je op weg kunnen helpen bij pakket selectie:

  1. Doelen: (Ja daar is die weer 😊), bepaal welk doel je voor ogen hebt met de webshop en welke doelgroep je wilt bereiken. Als je deze helder hebt, dan vallen sommige pakketten af als optie. Niet iedere shop is bijvoorbeeld even geschikt voor B2B en anderen zijn juist heel geschikt voor B2C.
  2. Budget: Uiteraard bepaald je budget of software past, houd met budget ook rekening met maandelijkse kosten die na de livegang betaald moeten worden, bijvoorbeeld voor aanvullende apps, hosting, koppelingen, onderhoud, domeinen etc.
  3. IT Landschap: Maak een overzicht van het IT landschap, met alle systemen die aanwezig zijn, welke verbindingen nodig (mogelijk) zijn voor het ontsluiten van data zoals klanten, artikelen en orders en bepaald hoe de nieuwe webshop in dit plaatje moet gaan passen en wat voor soort koppeling er nodig is. Is een interface genoeg of is een integratie beter, of blijft de shop standalone draaien?
  4. Koppelingen: Bepaal ook of er integraties nodig zijn met externe partijen, zoals leveranciers, koeriersdiensten, Omnichannel kanalen en payment providers? Denk ook goed na of deze koppelingen in de webshop thuis horen of beter via het ERP, finacieelsysteem, broker, PIM systemeen kunnen. Vaak wordt er te veel “alles in 1” aangeboden, maar als je core data in het ERP zit, is het verstandig om van daaruit te koppelen met bijvoorbeeld een leverancier.
  5. Requirements: Bepaal welke wensen je hebt ten aanzien van functionaliteit in de nieuwe webshop, toets deze bij de implementatie partner of ze standaard aanwezig zijn, als app of wellicht als maatwerk gemaakt moeten worden. Bepaal ook of er andere eisen zijn t.a.v. de software, bijvoorbeeld integratie in het IT Landschap, schaalbaarheid, flexibiliteit etc.
  6. Fit/Gap lijst: maak met deze wensen/ eisen lijst een fit/gap lijst van de pakketten die “over zijn”, probeer er op niet meer als 3 uit te komen. Bepaal in een lijst welke functionaliteiten (requirements) je nodig hebt en vergelijk de 3 pakketten met elkaar.
  7. Fasering/ Prioriteit: Bepaal ook de prioriteit van de wensen door de MoSCoW Methode toe te passen (Must Have, Should have, Could have, Wouldn’t have). Stel een bepaalde gewenste functionaliteit is niet aanwezig in de software en als maatwerk gemaakt moet worden, kun je er op wachten tot na de live gang? Of is het op een andere manier op te lossen? Maatwerk heeft een grote invloed op de doorlooptijd van een implementatie, als je deze kunt faseren helpt dat om eerder live te gaan met een webshop en direct te profiteren van de voordelen die de nieuwe software biedt.

Hulp nodig bij e-Commerce software selectie?

Neem contact op via e-mail of maak een online afspraak om kennis te maken!

«
»