De strategie voor een succesvol eCommerce project!

Een eCommerce project succesvol laten zijn lijkt tegenwoordig zo eenvoudig, je hebt tegenwoordig bijna met 1 druk op de knop een pop-up webshop staan… maar wat is nou echt de truc achter een eCommerce succes?

Wat is het doel?

Allereerst begint het met bepalen wat je onder succesvol verstaat, want dat kan voor iedereen of ieder bedrijf verschillend zijn. Hier komen we bij het bepalen wat is je doel, wil je meer omzet halen uit de eCommerce omgeving of juist meer informatie kwijt kunnen waardoor verkoop intern minder vragen krijgt. Bepalen wat het doel is, is 1 van de cruciale zaken die aan de basis staan van een goede oplossing.

Wat is de strategie?

Als je bepaald hebt wat je wilt bereiken en alle doelen hebt bepaald, dan komt de volgende vraag hoe de doelen te behalen. Welke oplossing is geschikt? Ga je een huidige webshop uitbreiden, kies je voor een nieuw platform of pak je door naar social commerce? Omnichannel? Hoe ga je de webshop of het gekozen kanaal promoten?

Wat is het budget?

Als je weet hoe je de doelen wilt behalen, is het wel belangrijk om te bepalen wat het budget is. Stel het doel is om meer winst te halen uit de webshop en je kiest voor een nieuw eCommerce platform, dan is het goed om te bepalen hoeveel je daarvoor over hebt. Als de kosten voor een nieuwe webshop hoog zijn, behaal je wellicht niet (zo snel) het doel. Wil je zeker weten of je goed zit, bereken het via de online tool: https://www.itdoel.nl/roi/

Denk je vanuit de klant?

Een geslaagd eCommerce project wordt uiteindelijk voornamelijk bepaald door jouw klanten, want dat is de doelgroep die je aanspreekt. Denk daarom vanuit jouw klant als het gaat om gewenste functionaliteit, look-and-feel in een webshop. Op wat voor device werken ze. Stel jouw klanten lopen met een Ipad schappen na in hun winkel en magazijn en vullen op die manier direct een winkelmandje, dan is het handig om het eenvoudig te houden en na te gaan of ze bijv. ook barcodes kunnen scannen. Voor B2C klanten is het misschien meer van toepassing hoe ze het eCommerce platform kunnen bereiken?

Is de organisatie klaar?

Bij het uitrollen van een eCommerce oplossing is het van belang dat het proces van het begin tot het einde klopt. Van bestellen tot uitleveren. Het is van belang dat de interne organisatie op de hoogte is van het proces en weet wat er van ze verwacht wordt. Buiten het proces is ook de techniek van belang, is het goed door getest en werkt het systeem ook bij uitzonderingen (en niet alleen de happy flow).

Helaas is een grote valkuil dat men een webshop live brengt en er vervolgens achter komen dat de techniek erachter onvoldoende is getest en tegen allerlei zaken aanlopen die eenvoudig door testen te tackelen waren.

Is de data correct?

Om een succesvolle eCommerce oplossing weg te zetten is het van belang om voldoende informatie te verstrekken en te zorgen dat deze informatie klopt. Afwijkende afmetingen, kleuren, maten enz. zijn veel voorkomende oorzaken van retouren. Een gekoppelde webshop aan een ERP of PIM systeem kan helpen om de data goed op orde te hebben en dubbelen invoer en fouten te voorkomen. Bekijk ook is het blog over de webshop bloopers om de grootste valkuilen te voorkomen.

Heeft u advies nodig bij het opzetten van een eCommerce project of ERP implementatie?

Neem vrijblijvend contact op door online een afspraak in te plannen!

«
»