Hoe kan een blog eCommerce een boost geven?

Je vraagt je misschien af wat  je onder een “blog” item kan verstaan, is dat niet gewoon nieuws? En hoe zet je een blog effectief in?
Een blog maken betekent het schrijven van een online artikel. Een blog wordt gepubliceerd op internet, op je eigen website, shop of social media. Veel bloggers publiceren het online artikel op een persoonlijke website, om zo via social media een CTA te genereren (Wil je weten wat een CTA is, klik dan hier)

Waar komt het woord “blog” vandaan?

Het idee van bloggen is ontstaan door een groep mensen die in 1994 hun dagboeken online bij hielden. De grondlegger, Jorn Barger, bedacht na verloop van tijd het woord ‘weblog‘, nu beter bekend als de verkorte versie ‘blog‘.

Inmiddels heeft het weinig meer met dagboek te maken en wordt vaker gebruikt om kennis te delen.

Waarom zou je een kennis “dagboek” bijhouden?

  • Expertise delen: Je kunt het gebruiken om simpelweg je kennis te delen om zo anderen op weg te helpen met vragen die heel vaak gesteld worden. Daarnaast laat je zien dat je veel kennis hebt van een bepaald onderwerp, dat komt betrouwbaar over.
  • Bloggen kan een onderdeel zijn van de marketing strategie om producten, een merk, dienst, website, webshop onder de aandacht te brengen via social media kanalen. Google maar is op blog als marketing strategie en de tips vliegen je om de oren 😊
  • Een blog zorgt ook voor een betere ranking in Google, het is een extra mogelijkheid voor bezoekers om op te landen. Als je een blog bijhoudt met relevante informatie kan het aantal bezoekers via bijvoorbeeld Google “organisch” toenemen. (Organisch wil zeggen dat je geen betaalde advertenties gebruikt)
  • Door een blog bij te houden, genereer je nieuwe content waardoor het terug keren voor bezoekers op een eCommerce oplossing aantrekkelijker wordt ook al hebben ze op dat moment je product of dienst niet nodig. Op die manier maak je een website ook persoonlijker, omdat je het breder gebruikt als alleen een verkoopkanaal.

Een blog maken in 5 stappen!

  1. Bepaal wat je doel is om een blog te schrijven en wie je doelgroep is. Een doelgroep is de groep mensen di ej wilt bereiken, bijvoorbeeld professionals, een bepaalde branche, leeftijd categorie enz.
  2. Als je weet wat je doel is, kies dan onderwerpen waar je veel vanaf weet en relevant zijn voor het doel wat je voor ogen hebt. Publiceer je vanaf een eigen website, dan is dit wellicht makkelijker te bepalen als dat je via een Social Media kanaal publiceert. De verleiding bestaat om na verloop van tijd af te dwalen van het blog onderwerp, waardoor terugkerende lezers afhaken.
  3. Zet daarna het blog in concept op, dat begint met een titel, inleiding en geeft antwoord op wat, waarom en hoe. Stel je hebt als doel om een hogere ranking in Google te krijgen, zorg dan dat er in een blog ook de juiste kernwoorden terug komen. Bijvoorbeeld als je eCommerce diensten aanbied, dan is het van belang om kernwoorden als e-Commerce, webshop, internet enzovoorts regelmatig terug te laten komen.
    Een tekst Editor, zoals Microsoft Word kan helpen om de blog in concept op te zetten om niet meteen op een website de tekst netjes op te maken. Daarnaast kan je ook alvast wat ideeën kwijt die je later verder uitwerkt. Door copy & paste is het zo op de juiste plaats in je site geplakt.
  4. Kies een goede tool, er zijn gratis mogelijkheden: bijvoorbeeld via Facebook of de blog site van Google. Een website zoals WordPress is ook geschikt om op te bloggen en er zijn legio plugins beschikbaar die het leven van een blogger makkelijk maken. Dingen waar je op kan letten als je gaat starten:
    • Automatisch publiceren (zodat je meerdere blogs vooruit kunt plannen)
    • Eenvoudig promoten van een blog artikel via plugins, zoals de WordPress plugin van Social Media and Share Icons (Ultimate Social Media), die in deze site gebruikt is.
    • SEO check, waarbij de titel gecontroleerd wordt of deze goed geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Korte omschrijving automatisch genereren en een goed slug (oftwel een URL).
  5. Zorg dat je regelmatig een nieuw bericht post, voor een succesvolle blog is dit minimaal 1 tot 2 per week.

Weet jij ook veel van eCommerce onderwerpen af en heb je ook tips te delen? Of ben je op zoek naar een studie opdracht? Het is mogelijk om op deze site een gastblog te schrijven, zodat je een backlink naar je eigen site kan plaatsen.

Meer weten? Neem dan contact op!

«
»