Digitaal transformeren door ”Hyperautomation”

Tijdens de B2B E-Commerce Connect EMEA van Sana werd er gesproken over Hyperautomation.

Volgens Gartner is dit 1 van de trends in de IT die de komende jaren een hot-item zullen zijn. In deze blog leg ik je uit wat het is en hoe deze ontwikkeling jouw webshop naar een hoger niveau kan tillen.

Hyperautomation, wat is het?

Hyperautomation is het optimaliseren van bedrijfsprocessen en deze op een laagdrempelige manier automatiseren middels bijv. AI (Automated Intelligence), RPA (zie mijn eerdere blog), Machine learning en chatbots. Het optimaliseren helpt om handmatige repeterende werkzaamheden te reduceren.

Het heeft invloed op beschikbaarheid van mensen, in een tijd van personeelstekort is het goed om kritisch naar processen te kijken en deze te verbeteren. Het automatiseren van delen van deze processen kan daarbij helpen.

Op deze manier heeft personeel meer ruimte om zich te focussen op de core business van het bedrijf, waardoor ze efficiënter en effectiever kunnen werken.

Hyperautomation in een eCommerce omgeving?

Door hyperautomation toe passen, is eigenlijk het “laaghangend fruit” eruit pakken, dus zaken die snel te verbeteren zijn eerst te optimaliseren. Hoe een optimalisatie proces eruit ziet, lees je hier.

Zoals bijvoorbeeld het handmatig importeren en exporteren van data tussen webshop en randsystemen als ERP, PIM, CRM etc. Dit zijn zaken waar vaak bestaande koppelingen voor zijn en als deze er niet zijn de moeite waard om in te investeren. Dubbele data in verschillende systemen zijn foutgevoelig en arbeidsintensief.

Aanvullende plugins in software kunnen voor een enorme tijdswinst zorgen, terwijl de impact qua implementatie nihil is. Bijv. het toevoegen van een Social Share plugin op de website voorkomt dat je handmatig artikelen moet publiceren in verschillende social media platformen en afbeeldingen moet croppen om het netjes te krijgen.

Wat ik ook vaak terug zie komen is gebruik van Excel bestanden om data in op te slaan. Excel gebruiken om data te importeren en exporteren van het ene systeem naar het andere, is prima. Naast het ERP systeem gebruiken, omdat je niet weet waar je het kwijt kan is een bottleneck als werk overgedragen moet worden bijvoorbeeld in de vakantie periode.

Speur maar is door de Excel bestanden heen die je gebruikt om te zien of daar zaken in zitten die te optimaliseren zijn, ik weet zeker dat je iets gaat vinden.

Vaak worden applicaties ook gebruikt om werkzaamheden in te doen, waar het helemaal niet voor bedoeld is. Je loopt op die manier tegen de grenzen aan van een systeem, omdat je bijvoorbeeld aanvullende functionaliteit mist in het ERP systeem… Of erger nog… er wordt maatwerk gemaakt om het toch in een systeem te proppen…Zonde, want ook in “rand” software is standaard veel beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan een Office365 abonnement. Er zit in de meeste simpele varianten van een abonnement al software als Power Automate, Sharepoint, Teams, Onenote, Planners etc. in.

Een duur grapje “laag hangend fruit” automatiseren?

Misschien valt het wel mee als je weet wat het oplevert. Bekijk ook eens de ROI tool op deze website, die kan helpen bij het berekenen wat een investering van automatiseringsprojecten kan opleveren!

Advies nodig bij het optimaliseren van uw eCommerce oplossing?

Boek online een afspraak om kennis te maken met een ervaren eCommerce consultant.

«
»
RSS
Follow by Email
LinkedIn
Share