De leukste webshop bloopers

Van je fouten kan je leren! Of nog veel beter is van andermans fouten leren… In dit artikel een paar webshop blunders op een rij. Gewoon voor de lol, ter lering en vermaak… en hoe je dit voorkomt…

Verkeerde informatie, de klant heeft spijt van de aankoop…

Iedereen heeft het wel een keer meegemaakt, je bestelt iets online en na het grote wachten komt je pakketje eindelijk. Toch wel vreemd dat het pakje anders aanvoelt, vol spanning pak je het uit en… ja tja een heel schattig klein lampje in plaats van (in jou beleving) de grote lamp die je in gedachtte had of een trui die toch echt een aantal maten te klein valt of je dacht een groene stoel gekocht te hebben in plaats van petrol.

Veel gehoorde klachten bij retouren, de kleur is anders, de maat is niet goed of de afmetingen stonden er niet bij….

Hoe vookom je dit?
Product informatie en goede foto’s zijn de sleutel om dit te voorkomen. Zorg dat er foto’s van een product te zien zijn, waarop heel duidelijk de afmeting van het product te zien is. Controleer ook of de foto qua kleur overeenkomt met het product. Hou bij of een kledingstuk groot of juist klein valt. Dit soort informatie kan je bijhouden in een webshop, maar die is vaak niet geschikt voor veel data. Een shop is ook te koppelen aan een PIM systeem. Weten wat een PIM is? Lees hier meer.

Gratis producten

Lannnnggggg geleden…11 jaar om precies te zijn. Luidde de koppen in de media: “De site van winkelketen Hema is sinds donderdagavond nagenoeg onbereikbaar, doordat bezoekers er een gratis taart kunnen bestellen.”

De bosvruchten clafoutis-taart was gratis te bestellen, Hema kreeg honderden , duizenden en zelfs miljoenen bestellingen tegelijk binnen…

Omdat de HEMA op dat moment haar 85e verjaardag vierde, ging op internet het gerucht dat de fout op de site een pr-stunt zou zijn. ”Maar dat was geenszins het geval’’, beklemtoont de zegsvrouw. ”Er was geen opzet in het spel.’’ “ Als de site gehacked was, hadden ze wel een andere taart gekozen”.

Hoe vookom je dit?

Door product informatie en klantspecifieke prijzen op 1 plaats te registreren kun je al veel fouten voorkomen. Het voorkomt in iedergeval handmatige fouten bij het invoeren. Ook kun je een webshop koppelen aan je ERP systeem,  die controleert of de prijs gevuld is en of er  voorraad is. Een voorbeeld van een geintegreerde shop is Sana. Lees hier meer over Sana Commerce

Opmerkelijke opmerkingen in de winkelmand

In sommige webshops is het mogelijk om een opmerking bij je bestelling te plaatsen, bijvoorbeeld over de levering dat deze wel of niet bij de buren bezorgd mogen worden of om de postbode te waarschuwen ” Pas op! De Hond bijt!!!!” of om te vragen of het pakketje niet te opzichtig verpakt is, omdat je je moeder wilt verrassen voor haar verjaardag…..

Hoe voorkom je dit?

Dit is een fout in het proces voor de afhandeling van een pakket. Zeker als bestellingen volledig geautomatiseerd zijn, dan is het van belang om ook de klant in die reis mee te nemen en duidelijk aan te geven dat dit een opmerking is die op de verpakking staat.

Belangrijk is dat je het proces van voor tot en met de pakbon en het printen van het label goed test. In de komende blogs meer over testen, test scenario’s en soorten testen.

Bug in de software

En last but not least…Vandaag nog in het nieuws op  Nationale Akwardsday 🙂 AEG meld dat door een verkeerde software-update de magnetron “denkt” dat hij een stoomoven is….Dit heeft niet zo veel met webshops te maken toch? Of toch wel? Ook in de eCommerce wereld zijn er nog genoeg bugs in de software te ontdekken, gelukkig wordt een deel hiervan ook door de browser gedetecteerd en krijg je als gebruiker er niet zoveel van mee.

Hoe vookom je dit?

Testen, testen en nog is testen. In een volgende blog meer over test scripts en soorten tests. Testen is een  klusje wat er vaak bij inschiet en onder het mom van, ik mag toch verwachten dat… of heb je geen zin en tijd… Lees dan in dit artikel meer over RPA testen

Check hier nog meer blunders (zonder mijn tips ;))….