API? De trend?

Een API is een Application Programming Interface, wat wil zeggen dat er twee verschillende soorten software met elkaar kunnen communiceren. Een API verbindt bedrijfsprocessen, software en data op een eenvoudige manier. Het zijn afspraken (in de vorm van code) om tussen twee systemen met elkaar gegevens uit te wisselen. Voorbeelden van interfaces die vaak voorkomen zijn interfaces tussen de webshop en ERP, PIM, Omnichannels, e-Mail Marketing en CRM software.

Wat betekend de term “API –driven eCommerce”?

Het is een mix van e-commerce-functionaliteit die zichtbaar is via API (applicatieprogramma-interface). Een API bepaalt in feite de regels over hoe software moet samenwerken en met elkaar moet communiceren. API-gestuurde e-commerce omvat functies voor winkelwagentje, afrekenen, betalen en bestellen die communiceert met een ander systeem.

Wanneer gebruik je dit?

Als je informatie uit het ene systeem wilt gebruiken in het andere systeem kan je dit handmatig invoeren in beide systemen of inlezen via een Excel bestand. Gaat het om regelmatig overzetten van data, dan is het aan te raden om een interface oftewel API te laten maken. Met onze (gratis) ROI calculator kunt u berekenen hoe snel u een dergelijke interface heeft terug verdiend.

Een gouden tip is om de interface eerst op papier uit te werken in de vorm van een ontwerp met een mapping. In een mapping geef je aan welk veld in het ene systeem matched met het veld in het andere systeem.

Hulp nodig bij het maken van een functioneel / technisch ontwerp van een API? Neem dan is contact met ons op.

Is dit hetzelfde als “headless commerce”?

Bij headless commerce wordt een API tussen de front- en backend geplaatst. Die API regelt vervolgens de gegevensuitwisseling. Het grote voordeel is dat de code van de voorkant van de webshop aangepast kan worden zonder dat dit invloed heeft op de backend.

Lees voor meer informatie het blog van Sana commerce 

«
»