Google Analytics Breaking NEWS!

Eerder dit jaar kondigde Google aan dat Google Analytics Universal op 1 juli 2023 zou gaan stoppen. Dit is met name voor grote ondernemingen met complexe Analytics 360-configuraties een opgave om te schakelen. Daarom heeft Google besloten om de vervaldatum van de Universal Analytics 360-property’s te verplaatsen naar 1 juli 2024. 

Er wordt wel benadrukt om zo snel mogelijk over te stappen op Google Analytics 4, in de loop van 2023 zal de ondersteuning verschuiven van Universal Analytics 360 naar Google Analytics 4 in 2024. Als gevolg hiervan kunnen de prestaties in Universal Analytics 360 verslechteren.

Hoe overstappen?

Om gebruikers te helpen de overstap te maken, lanceert Google nieuwe bronnen en hulpprogramma’s om aan de slag te gaan met Google Analytics 4 . Er is een stapsgewijze handleiding, waarmee de volledige configuratie van Google Analytics 4 in eigen tempo uitgevoerd kan worden. In de handleiding staat ook een mate van inspanning per stap benoemd, om zo vooraf te kunnen zien hoeveel moeite het kost voordat je aan de werkzaamheden begint.

Er is ook een optie voor een meer geautomatiseerde ervaring, door de configuratie-assistent te gebruiken in het beheerdersgedeelte van uw Universal Analytics-property. Zodra een Google Analytics 4-property is gemaakt en verbonden, kan de configuratie-assistent enkele vereiste instellingsstappen automatiseren en helpen de voortgang bij te houden. 

Met de configuratie-assistent kunnen bijvoorbeeld de doelen geselecteerd worden die in Google Analytics 4 terug mogen komen, de gewenste Google Ads-links en doelgroepen kun je hiermee kopiëren en gebruikers toevoegen die toegang hebben tot uw huidige property.

Kiezen voor Google Analytics 4?

Buiten dat GA Universal uiteindelijk stopt, levert het overgaan naar de nieuwe G4 ook veel voordelen. Door te upgraden zorg je ervoor dat je mee lift op de laatste technologie.

Een mooi voorbeeld is de Gedragsmodellering tool, deze maakt gebruik van machine learning om hiaten in het begrijpen van klantgedrag op te vullen wanneer cookies etc. niet beschikbaar zijn. Als er bijvoorbeeld een toestemmingsbanner of toestemmingswidget voor cookies aanwezig is, kan het zijn dat er bij gebruikers die geen toestemming geven gegevens ontbreken, waardoor er mogelijk een vertekend beeld is.

Binnenkort zal de gedragsmodellering tool ook beschikbaar zijn in de realtime rapportage, waardoor je een volledig beeld krijgt van de consumentenreis terwijl deze plaatsvindt. 

Benieuwd wat voor nieuwe features in Google Analytics 4 in 2022 is toegevoegd, via de Support site van Google staan de laatste releases uitgelegd.

Heb je vragen over het inrichten van Google Analytics 4?

Maak dan is een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat de opties zijn.

«
»