Hét onderwerp op de  Webwinkel vakdagen!

Afgelopen woensdag en donderdag ( 29 en 30 maart), was er weer als vanouds een realtime event in de Jaarbeurs in Utrecht waar weer een groot scala aan eCommerce gerelateerde bedrijven een stand hadden en er vele gastsprekers interessante lezingen gaven.

Als ik zo rondwandelde op de beurs dan vielen me een paar zaken op, waar ik overigens heel blij van wordt, namelijk dat er (anders als jaren terug) op de beurs ook veel aandacht was voor B2B eCommerce en een ander onderwerp wat bij veel stands onder de aandacht werd gebracht, is integraties, integraties en nog is integraties. Koppelingen met allerlei systemen van CRM tot ERP en van PIM tot logistieke afhandeling.

Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan als eCommerce software aanbieder om ook over het stukje integratie na te denken. Daar waar eCommerce jaren terug toch vooral alleen een marketing feestje was, zie je nu ook op het gebied van B2B en B2C de kanteling naar aandacht voor IT en interne bedrijfsprocessen.

eCommerce is geen doel op zich!

Op een ander vlak kun je ook denken aan integraties, want een ander onderwerp waar ook veel aandacht voor was, zijn doelen…. nu na de energie crisis men toch wel de hand op de knip houdt. Is het ook tijd om niet doelloos te investeren, maar ook even stil te staan, waarom eigenlijk?

Vooral bij de gast sprekers en de key notes kwam naar voren dat het bepalen van doelen heel belangrijk is. Het is ook op strategisch niveau belangrijk om te bepalen wat de rol is van een eCommerce oplossing binnen het bedrijf.

De keynote van BCC met Casper Klinkhamer aan het woord, herhaalde ook nog maar is hoe belangrijk het is om eerst te bepalen wat de bedrijfsstrategie is. Wordt het voornamelijk online/ offline of beide en welke rol vervult de online verkoop ten opzichten van offline verkoop.

Een voorbeeld wat werd aangehaald: Je kan aan de voorkant veel tijd en geld spenderen aan SEO en een groot aantal bezoekers naar een shop trekken, maar draagt dat bij aan de doelen die zijn gesteld? Wat leverd de investering op? Kan je het aan de achterkant waarmaken? Past dat bij de bedrijfsdoelen/ filosofie? Kijk niet alleen qua processen wat past, maar uiteraard ook financieel wat levert de investering die je gaat doen op?  Maak een ROI / een kosten-baten analyse om te kijken of de investering je iets oplevert.

Concluderend is de strekking van het verhaal: bepaal doelen en maak plannen op high -level niveau en rol dit uit naar deel projecten die alle bijdragen aan de gestelde bedrijfsdoelen. Zodat er op die manier binnen het bedrijf meer integratie ontstaat van alle bedrijfsprocessen en IT oplossingen.

Hulp nodig bij integraties in de breedste zin van het woord?

Neem dan is contact op en maak online vrijblijvend een afspraak.

«
»