Duurzaamheid in de eCommerce?

Op vrijdag 27 januari 2023 organiseerde Avans Hogeschool een Symposium over Future finance, waarbij duurzaamheid  en toekomst bestendigheid werd uitgelicht. En hoe belangrijk het is om tegenwoordig meetbaar te maken hoe duurzaam een organisatie is.

Dit is niet meer een geitenwollensokken verhaal, maar van cruciaal belang om ook financieel inzichtelijk te maken. De energie crisis en de hoge kosten waar iedereen wereldwijd last van heeft, heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. Je kan nog zo hard werken, de beste producten en service bieden, maar als de kosten hoger zijn als de winst is de organisatie niet toekomst bestendig. Daarnaast zal in de toekomst ook steeds meer wet/ regelgeving komen om vervuiling te voorkomen en tegen te gaan. De strekking van het symposium was niet of je er als bedrijf iets mee moet doen, maar meer wat ga je er aan doen.

Wat heeft dit met eCommerce te maken? 

Alles! eCommerce is toch heel schoon? Dat kan je alleen zeker weten als je het meetbaar maakt en is geheel afhankelijk van je producten en diensten, bedrijfsprocessen en keuzes die je maakt in deze processen. Zelfs een “groen” product als ecologische wasstrips, kunnen vervuilend zijn als de bedrijfstrategie niet “groen” is.  Denk aan brandstof voor het vervoeren, zowel inkoop als verkoop. Productieproces, hoeveel afvalstoffen, hoeveel energie is er nodig. Of denk aan energie(kosten) van een server waar de webshop op draait. Of een groot winkelpand wat verwarmd moet worden, enzovoorts. Een paar nog voor de handliggende voorbeelden, die bij veel bedrijven vaak (nog) niet groen (genoeg) zijn:

Hoe “groen” is het retour proces?

De eCommerce wereld (zeker in de Fashion industrie) zijn retouren een grote hoofdbreker. Als je bij elkaar optelt wat dit kost, niet alleen financieel maar ook de impact die het heeft op duurzaamheid. Belangrijk is om inzichtelijk te krijgen hoe het retour proces eruit ziet en inzicht te krijgen wat het kost. Van transport heen/ weer, het product wat mogelijk niet meer opnieuw verkocht kan worden en alle activiteiten rondom de handling.

Hoe verloopt het verkoopproces?

Stel een B2B klant plaatst een klant specifieke order, is het mogelijk om deze direct door te zenden naar de consument? Of gaat het product eerst naar de B2B klant, die het vervolgens door stuurt naar de B2C klant. Geef je klanten een optie voor deelleveringen? Deze keuzen hebben invloed op de “footprint” die je achterlaat en ook de kosten die je maakt. Is een grote voorraad “groen” of is een groot bedrijfspand weer vervuilend?

Processen en kosten kan je inzichtelijk maken middels BI rapportages, waarbij je data vanuit verschillende systemen kan combineren om inzicht te krijgen welke stempel de keuzes die je maakt eigenlijk drukt op wereld en op je eigen portemonnee…

Ook meer inzicht in bedrijfsprocessen krijgen of weten hoe je deze kan optimaliseren?

Neem contact op via het online afspraken formulier.

«
»


Follow by Email
LinkedIn
LinkedIn
Share