B2B Shopify koppeling in BC April release

De connectie tussen Microsoft Dynamics 365 Business Central en Shopify B2B kon voorheen worden opgezet via integratie-oplossingen van derden of door middel van aangepaste ontwikkeling, afhankelijk van de specifieke behoeften van een bedrijf. Daar komt in april 2024 een einde aan, waarbij Microsoft naast de B2C Shopify koppeling nu ook een standaard integratie biedt met Shopify B2B.

Wat is nieuw?

De Shopify Connector ondersteunt nu de nieuwste functies van Shopify’s B2B-platform, zoals bedrijven, prijzen, betalingsopties en meer. Met deze functies kunt u meerdere kopers en groepen beheren, verschillende prijzen en kortingen aanbieden en uw B2B-activiteiten stroomlijnen. U kunt uw Shopify B2B-gegevens eenvoudig synchroniseren met Business Central en uw workflows automatiseren. Dit helpt tijd te besparen, fouten te verminderen en de klanttevredenheid te verhogen.

Om ervoor te zorgen dat zowel de B2C- als de B2B-stroom worden ondersteund, richt de huidige klantsynchronisatiestroom zich op B2C-scenario’s en is er een nieuwe stroom beschikbaar voor B2B-klanten. De connector exporteert niet automatisch alle bestaande Business Central-klanten, daarvoor in plaats kan op de Shopify-klantpagina de actie “Klanten toevoegen aan Shopify” gebruikt worden. Zoals gebruikelijk in BC kunnen filters en subsets gegenereerd worden.

Klantgegevenssynchronisatie: Klantgegevens worden gesynchroniseerd tussen Business Central en Shopify B2B, waardoor een naadloze klantervaring mogelijk wordt. Dit omvat informatie zoals contactgegevens, facturatie- en verzendadressen en ordergeschiedenis.

De connector controleert of een klant met hetzelfde telefoonnummer of e-mailadres al bestaat in Shopify. Als er een overeenkomst wordt gevonden, wordt deze toegewezen aan een klant in Business Central. Als er geen match wordt gevonden, wordt er een nieuwe klant aangemaakt.

Er zijn verschillende nieuwe acties op de Shop Card-pagina een paar functies opgesomd:

  • Bedrijven synchroniseren/ opnieuw instellen
  • Synchronisatie van de klant
  • Shopify-bedrijven bijwerken
  • Automatisch onbekende bedrijven aanmaken
  • Automatisch catalogus maken

Synchronisatie van productinformatie: De integratie kan zo worden geconfigureerd dat productinformatie, inclusief prijzen, beschikbaarheid en specificaties, automatisch wordt gesynchroniseerd tussen Business Central en Shopify B2B. Dit zorgt ervoor dat klanten altijd toegang hebben tot de meest actuele productinformatie, ongeacht op welk platform ze zich bevinden.

Voorraadbeheer: Veranderingen in voorraadniveaus in Business Central worden bijgewerkt op Shopify B2B, zodat klanten altijd accurate informatie hebben over beschikbare producten. Dit voorkomt het plaatsen van bestellingen voor producten die niet op voorraad zijn.

Bestellingsverwerking: Wanneer een klant een bestelling plaatst op Shopify B2B, wordt deze informatie gesynchroniseerd met Business Central. Dit kan resulteren in het automatisch genereren van verkooporders of facturen in Business Central, waardoor handmatige invoer wordt verminderd en de orderverwerking efficiënter wordt. Bij geïmporteerde orders controleert BC de B2C-klant of de B2B-bedrijfsinformatie om te zoeken naar een bestaande factuur- en verkoop klant.

Rapportage en analyse: Gegevens die worden verzameld uit zowel Business Central als Shopify B2B kunnen worden samengevoegd en geanalyseerd om inzicht te krijgen in de prestaties van het bedrijf, trends te identificeren en strategische beslissingen te informeren.

Wat zijn de voordelen?

Door Shopify B2B en Business Central met elkaar te verbinden, verbetert u het inzicht in prijzen, klanten en hun bestelgeschiedenis, bestelstatus, facturering en betalingen. Betere zichtbaarheid betekent een snellere reactie op vragen van klanten, tijdige retourzendingen en terugbetalingen, en een nauwkeurigere orderverwerking.

Daarnaast kunnen verkopers flexibelere online bedrijfsprocessen implementeren, terwijl hun medewerkers zich kunnen concentreren op de verkoop. Met verbonden gegevens in uw online winkels en bedrijfsactiviteiten kunt u snel reageren op de vraag van consumenten om productprijzen en merchandising aan te passen. Met ondersteuning voor verschillende prijsstructuren en meerdere valuta’s, bedrijven en entiteiten, ondersteunt Business Central met deze koppeling eenvoudig meerdere Shopify-winkelscenario’s.

Het voordeel van het gebruik van een standaard koppeling t.o.v. een API-integratie is dat de standaard onderhouden wordt door Microsoft en daar ook nieuwe functionaliteiten aan toegevoegd worden, zodra Shopify ook nieuwe functies heeft.

Over het algemeen is een goede integratie tussen Business Central en Shopify B2B cruciaal voor bedrijven die beide platforms gebruiken, omdat het hen in staat stelt om efficiënter te werken, de nauwkeurigheid van gegevens te verbeteren en een naadloze klantervaring te bieden.

Geïnteresseerd in een Shopify webshop?
Neem contact op om de mogelijkheden door te spreken!

«
»
RSS
Follow by Email
LinkedIn
Share