eCommerce trend 2022: Social commerce!

Social commerce is het online verkopen van producten rechtstreeks op sociale media. In 2020 is social commerce goed voor een markt van 89,4 miljard dollar (bron: FrankWatching.com). En zal naar verwachting groeien tot 604,5 miljard dollar in de komende zeven jaar. Bekende voorbeelden van Social commerce zijn die van Instagram en Facebook shopping.

Met social commerce winkel je op een social media platform waar je een product ook afrekent. Dit in tegenstelling tot eCommerce, waarbij je online via een webshop producten (ver)koopt. Google Shopping biedt wel de optie om producten aan te bieden, maar daarna ga je direct naar de webshop om af te rekenen.

Vervangt Social Commerce uiteindelijk een webshop?

Zo snel zal dat waarschijnlijk niet gaan, er zijn nog maar een paar aanbieders op dit moment en daarnaast ben je afhankelijk van een extern platform, die ook soms zomaar het winkeltje kan sluiten of producten kan weren (een nog veel voorkomend probleem van Facebook). Deze vorm van verkopen is vooral geschikt voor B2C.

Kan Social Commerce een webshop versterken?

Het kan zeker een online verkoop stimuleren. Er zijn ook veel eCommerce platformen zoals Shopify die standaard integratie apps bieden met Facebook en Instagram. Waarbij je producten die in de webshop worden beheert, via een instelling eenvoudig gepubliceerd kunnen worden naar Facebook en Instagram middels een feed.

Heeft u advies nodig bij het opzetten van een webshop of ERP vraagstukken?

Neem vrijblijvend contact op door online een afspraak in te plannen!

«
»