Een webshop opzetten in 4 stappen!

Bouw je eigen shop in 4 stappen!

Stel,  je begint van scratch af aan. Waar begin je dan? Onderstaand een voorbeeld van fasen en stappen die zoal op je pad kunnen komen. Besteed vooral voldoende aandacht aan de analyse. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Onderstaand in een notendop een overzicht wat iedere fase inhoud en welke stappen je kan nemen. Vragen? Neem contact op

Fase 1: Analyse

(Als startup) Brainstorm ideeën;

  • welke producten zijn geschikt om online mee te gaan
  • waar heb je feeling mee
  • of waar weet je veel van en waarom.

Het vastleggen in een bedrijfsplan is een goed idee, zeker als er investeerders nodig zijn. Ook bij een bestaand bedrijf, is het verstandig om onderstaande punten tegen het licht aan te houden:

  • Bepaal wat je doel is van de webshop en wie is de doelgroep?
  • Bepaal je budget
  • Bepaal waar producten in te kopen of hoe deze te vervaardigen, hoe zit het met levertijden van leveranciers, waar ligt de voorraad.
  • Denk na over de administratie en de koppeling daarmee
    • (Als startup) bedenk wat het minimum inkomen is waar je van kan leven, verzekeringen en pensioen. Op kvk.nl is veel informatie beschikbaar.
  • Onderzoek wat de wettelijke eisen zijn, ga je bijvoorbeeld werken via Drop Shipment, controleer dan vooral ook hoe de belasting aankijkt tegen import/export met het buitenland. Controleer waar de goederen vandaan komen en aan welke landen je wil leveren. Wie betaald de invoer van de goederen?
  • Controleer of je recht hebt op subsidie, WBSO of Europese subsidies, gemeentelijke subsidies. 

Software keuze; ga je voor standaard software of een maatwerk shop? Kijk dan is naar onderstaande overwegingen:

  • Is de software makkelijk te upgraden?
  • Hoe veilig is de software?
  • Hoe schaalbaar is de software; is het bijv. makkelijk uit te breiden met meer shops, talen, valuta, klant assortimenten, b2b / b2c etc. 
  • Welke integraties zijn mogelijk met bijv. het financieel of ERP systeem. Bij de implementatie direct een integratie maken, scheelt vaak veel extra tijd aan inrichting en onderhoud.
  • Zijn aanvullende apps duur en kwalitatief in orde?
  • Is maatwerk mogelijk
  • T.a.v. hosting, kijk vooral naar stabiliteit en up-time garantie. 
  • Lay-out mogelijkheden, past dit binnen het budget.
  • Denk toekomst gericht, een webshop inrichten kost veel tijd, zonde als het na een jaar opnieuw moet.
  • Om de shop te promoten kan een marketing plan of social media plan helpen. Denk hier tijdig over na ruim voor de lancering van de webshop en schakel hulp in.

Fase 2: Implementatie webshop

Bepaal de huisstijl en lay-out van de shop

Inrichting

  • Menustructuur
  • Product categorieën
  • Filters
  • Producten en product informatie (tekst & foto’s).
  • Vul overige pagina’s, denk ook aan een contact formulier, meest gestelde vragen pagina t.a.v. bestellen en retourneren!

Zorg dat algemene voorwaarden, AVG privacy verklaring en Cookie melding aanwezig zijn (als je Google Analytics gebruikt ben je dit al verplicht te melden!)

Inrichting verzendkosten, online betaalmethoden en winkelmand proces.

Fase 3: Testen / optimaliseren

Test het winkelmand proces, inlog of account proces goed door:

  • Hoe gaat een succesvolle betaling / niet succesvolle betaling.
  • Hoe ziet de bestel bevestiging eruit
  • Hoe handel je de order in de back-end af 
  • Is er een integratie met een ander systeem? Test dan het gehele proces nog is goed door.
  • Test altijd bij voorkeur a.d.h.v. scenario’s, klik hier voor een voorbeeld

Verreik data: Product informatie is belangrijk.

  • Zorg in de tekst dat een product voldoende informatie bevat met kenmerken zoals afmetingen, kleur en andere specificaties.
  • Zijn de foto’s helder en maak de foto’s zo, dat het duidelijk is wat de afmeting van een product is.

Controleer de performance van de shop: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl

Fase 4: Live/ Onderhoud

De live-gang: Voor iedere software kan het live proces anders zijn, vaak wordt het (bestaande) domein in deze fase verwezen naar de webshop (een DNS aanpassing kan 24 uur duren, hou hier rekening mee in de communicatie naar buiten) en/of het wachtwoord kan eraf gehaald worden.

Google Search Console, Analytics en Tagmanager kunnen ingericht worden.

  • Het instellen van e-commerce doelen kan helpen om inzicht te krijgen in bijv. een winkelmand proces. 

Promoten volgens marketing plan / Social media plan

Bouw kennis op van de concurrent en blijf vernieuwen. Analyseer waar de behoefte ligt van de klanten en optimaliseer de shop. Herhaal de implementatie stappen opnieuw als er grote wijzigingen nodig zijn.

Blijf de shop continue promoten door:

  • Social media (conform het social media plan)
  • Blogs, hoe meer content op de shop te vinden is hoe beter dit is voor de ranking in Google 
  • Vraag om reviews: Post niet alleen de positieve, maar doe ook wat met de minder tevreden klant. Analyseer waar de verbetering zit (zie het als een cadeautje dat iemand de moeite neemt om feedback te geven).
«
»