Vrijdag de 13e wat kan er mis gaan…een 404 misschien?

Een error pagina op je website! Helaas kennen we dit allemaal wel, je bent vrolijk aan het rondklikken en je komt uit op een 404 pagina… helaas de pagina bestaat niet meer.

Als webshop eigenaar weet je als geen ander dat het assortiment van gister, niet die van vandaag is. Heb je een groot aanbod op de webshop staan en gaat een product van de webshop af, dan is de kans groot dat de URL is geïndexeerd en moet worden omgeleid via een redirect.

Een redirect is een oude URL naar een nieuwe URL verwijzen. Dit is nodig om de door Google geïndexeerde URL en positie niet te verliezen en natuurlijk om uiteindelijke gebruikers niet te verliezen.

Hoe los je een 404 melding op?

Google heeft een online tool Search Console beschikbaar waar je mee kunt monitoren of een geïndexeerde URL een 404 geeft (dus niet uitkomt op de pagina), zodat je deze URL alsnog kunt omleiden met een redirect. Veel webshop software hebben een mogelijkheid om dit in te stellen, ook kun je dit via een HTACCESS bestand op een domein inrichten, maar is voor veel webshop eigenaren omslachtig en te technisch.

Het kan ook zijn dat een gebruiker bij het intypen van een URL in de browserbalk een typefoutje maakt, bijvoorbeeld http://www.jouwdomein.nl/onderbrok i.p.v https://www.jouwdomein.nl/onderbroek. De meest voor de hand liggende typo’s kun je ook afvangen door redirects in te stellen. Voor sommige webshop software pakketten zoals Shopify zijn er apps beschikbaar die zelf een voorstel doen voor dit soort type fouten.

Wat te doen als de 404 pagina toch op komt?

Een paar tips om de bezoekers niet af te schrikken met een lelijke melding op je website:

  • Maak de pagina op, zodat het net is alsof je op een “normale” pagina komt. Een pagina met een groot rood kruis en een kader zal sneller afschrikken als een pagina waar in begrijpelijke taal staat dat de pagina niet gevonden kan worden.
  • Zorg dat de navigatiebalk altijd (sticky) in beeld is, zodat de gebruiker zelf op zoek kan naar een andere pagina.
  • Plaats een zoekbalk op de pagina, zodat de gebruiker in de site kan zoeken naar het product.
  • Plaats populaire of nieuwe producten op de pagina.
  • En zorg voor een glimlach 😊

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.